woensdag 13 oktober 2021

IX. “Een vandaag nog bewandelbare binnenweg naar een ziele-geestelijk Eleusis”


De heilige weg naar Eleusis, waarnaar wij in het 4de hoofdstuk voorheen in ons bewustzijn zijn geleid, namelijk dan wanneer we de volgorde van de geschilderde mythische bewegingen als stations van de ziel beleven op haar weg in de geestelijke wereld.   

            Vandaag de dag leven wij uiteraard in heel andere zielenconfiguraties en met heel andere bedreigende wereldhistorische urgenties. De antieke wereld werd, toen die verouderd was, door binnenvallende Germaanse volkeren (met andere zielenhoudingen en eminent moderne krachten) verslagen. Maar ook vandaag beleven we een volksverhuizing, alleen is het geen horizontale zoals destijds, maar een verticale in de vorm van een jeugdbeweging (zie Prometheus als omverwerper van een oude goddelijke dynastie.) Zelfs wat er in China gebeurt hoort ook  als teller op de kleinst gemeenzame noemer van deze spectaculaire beweging.[1] Het roezemoezen in de zielen van jongeren liet vroeger nog de halfbewuste overtuiging toe, dat men vanzelfsprekend zijn plaats in de oude gemeenschapsorde zal vinden, hoe groot de behoefte aan verandering ook verscheen. In de huidige jeugdbeweging leeft sterk de overtuiging  dat geen enkele verbetering voldoende kan zijn. Kan in deze tijd de studie van oude mythen waardevol zijn? Indien dit op de juiste wijze gebeurt brengt het innerlijke kracht en beweging in de ziel, wat ook ouderen in staat stelt aan deze verticale volksverhuizingen deel te nemen. Tot een zodanig zelfonderwijs, innerlijke versterking en soepelheid  mogen we ons geen gelegenheid voorbij laten gaan.  In de oudheid hadden de mythische beelden natuurlijk een ander effect als vandaag. Ze wendden zich toen aan het instinctieve vermogen van de ziel om met het heelal samen te vloeien. Vandaag wenden ze zich juist niet aan zulke vaardigheden van de ziel om zich met de wereldwerkelijkheid te verenigen, maar als meditatiebeelden, door het uitvoeren waarvan  de ziel juist haar individuele kracht, niet de kracht van de vereniging met wereld, verhoogd, versoepeld en beweeglijk macht. Zo kunnen de oude mythen een nieuwe en helemaal niet alleen filologische en cognitieve, maar ook een praktische duiding krijgen. Deze praktische uitleg van de heilige weg van de bewustwording van onze eigen wezenheid en het ingaan in de geestelijke wereld is blijkbaar bedoeld hier. Het gaat hier om een vandaag nog bewandelbare binnenweg naar een ziele-geestelijk Eleusis.



[1] Hiermee wordt de door Mao Zedong ontketende zog. culturele revolutie  bedoeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

AANKONDIGING REEKS LEZINGEN EN GESPREKSRONDEN OVER HET CHRISTENDOM ALS MYSTIEK FEIT EN DE MYSTERIËN DER OUDHEID

Tijdens het ochtendgedeelte van de ledenvergadering van de AViN op 29 september in Driebergen/Zeist werd de 13-delige inleiding van Herbert ...